سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 777508
  • بازدید امروز: 47
  • بازدید دیروز: 21
  • تعداد کل پست ها: 142
درباره
جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها

بسم الله الرحمن الرحیم


امید مظلومان

همه کسانی که از ظلمی رنج بردهاند، چه آنهایی که به خود آنان ظلم شده است و رنج برده‌اند و چه کسانی که به ستمکشی دیگران نگاه کردهاند و رنج بردهاند، با یاد ولادت این منجی عظیم تاریخ و بشر در دلشان امیدی به وجود میآید.2
عدالت، آرزوی انسان

    آنچه مسلم است، همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچم توحید را در عالم گسترش بدهند؛ پرچم توحید را به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگی انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بیعدالتی است؛ لذا شما میبینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسانهای والا در طول تاریخ، در این راه تلاش کردهاند و بشریت را روز به روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت سرآمد همه خواستههای انسانی است، نزدیک کردهاند.3

    کدام انسان آزادهای است که از






بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

درستى یا نادرستى اعمال انسان، بستگى به میزان شناخت وى از مسائل شرعى و عمل کردن بر اساس آن است؛ و یکى از راههاى شناخت احکام دین پیروى و تقلید از مجتهد جامع الشرایط می‌باشد.
براى دستیابى به فتواى مرجع تقلید می‌توان به رساله اى که بازگو کننده نظرهاى فقهى او باشد و به صحت آن اطمینان داشته باشیم، مراجعه کنیم.

از آنجا که پس از رحلت آیت الله العظمى اراکى (ره) بسیارى از مکلفین، در تقلید، به رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى (دام ظله) مراجعه کرده اند، و با توجه به اینکه رساله عملیه معظم له در دست تدوین است و هنوز منتشر نشده است و از طرفى آنچه که تا کنون با عنوان « اجوبة الاستفتائات » منتشر شده دربردارنده تمامى مسائل مبتلا به نیست؛ لازم است تا با مراجعه به کتاب فوق و برخى دیگر از سؤالهایى که از معظم له شده و پاسخ فرموده اند، تفاوتهاى فتاواى ایشان با حضرت امام خمینى (قدّس سرّه) را در یک مجموعه گردآورده شده تا دستیابى به آنها براى مقلدین ایشان و سایر علاقه مندان حاصل شود.

یادآورى :

? مقلدین رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى می‌توانند با ملاحظه موارد اختلاف فتوا که در این نوشته آمده، به تکلیف خود عمل کنند و چنانچه در سایر موارد سؤالى پیش آمد استفتاء کنند.
? برخى از مواردى که در این نوشته آورده شده تفاوت فتوا نیست بلکه مطلبى اضافه یا توضیحى بر حکمى از احکام می‌باشد.
? فتاواى حضرت آیت الله العظمى امام خمینى «قدس سره» از کتب : «تحریرالوسیلة» ، «توضیح المسائل» و «العروة الوثقى» آورده شده است.
? جهت رعایت اختصار, آدرس و صفحات فتاوا در این برنامه حذف شده است، که می‌توان جهت دستیابى به خود کتاب (که توسط «نشر معروف» قم منتشر شده) مراجعه کرد.
? در این برنامه همانطور که ملاحظه مىکنید، فتواى حضرت امام خمینى (ره) در ستون سمت راست با شماره گذارى ترتیبى، آورده شده است، و فتواى مقام معظم رهبرى (مد ظله) در همان مسأله، در ستون مقابل آمده است.

برای دستیابی به این مطالب به آدرس اینترنتی( http://farsi.khamenei.ir/FA/Fatava/index.jsp#مقدمه) مراجعه کنید.






بسم الله الرحمن الرحیم

 

بیداری اسلامی

 

این رفتارهای نامعقول و کینه توزانه بر ملتهای مسلمان حجت را تمام کرده و به بیداری اسلامی کمک رسانده است.

 

امروز چه بخواهند و چه نخواهند حرکتی عمیق و ریشه دار در دنیای اسلام آغاز شده است و همین حرکت

 

است که در زمان متناسب خود به استقلال و عزت و حیات دوباره‌ی امت اسلامی خواهد انجامید.

                                                                                                            (مقام معظم رهبری)






 

 

جمال چهره تو حجت موجه ماست






بسم الله الرحمن الرحیم

ایشان «آقا روح‏اللَّه» است!

یکى از علماى معروف مشهد که بسیار هم مرد بزرگوار و خوبى بود و همین چند سال قبل از این به رحمت خدا رفت و در سن هشتاد سالگى هم به جبهه مى‏رفت و پاى خمپارۀ 60 و 81 و 120 مى‏نشست و خمپاره هم مى‏زد -

مرحوم میرزا جواد آقا تهرانى - وقتى ما در آن سالها پیش ایشان مى‏رفتیم، به ماها مى‏گفت که شما این شخص - یعنى امام - را تازه شناخته‏اید؛ ولى ما چهل سال است که ایشان را مى‏شناسیم. مى‏گفت من وقتى براى تحصیل از تهران به قم رفتم - چون ایشان تهرانى بود؛ مدت کوتاهى در قم مانده بود، بعد در مشهد اقامت کرده بود -

در حرم حضرت معصومه (س) چشمم به یک آقاى جوان زیباى خوش‏قیافۀ داراى محاسن مشکى افتاد که هر روز و شبى مى‏دیدم ایشان در جاى معینى مى‏ایستد، تحت‏الحنک را مى‏اندازد و مشغول عبادت مى‏شود. گفت محبت این مرد به دلم افتاد؛ بعد پرسیدم این آقا کیست؛ گفتند ایشان «آقا روح‏اللَّه» است - آن وقت به ایشان «آقا روح‏اللَّه» مى‏گفتند - از آن وقت من به این مرد ارادت پیدا کردم.

(نقل شده از رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعى از دانشجویان تشکلهاى اسلامى 1/11/1376)




بسم الله الرحمن الرحیم

هیبت سلطانى من را گرفت!

من در دوران اختناق، استاد معروف عالى‏مقامى را مى‏شناختم که روى کفش شاه آن وقت - محمدرضا - افتاد! اساتید در صفى ایستاده بودند و محمدرضا از برابر آنها عبور می‌کرد و این شخص روى پاى او افتاد! از این کارها می‌کردند، اما چه کسانى؟ تیمسارها. اما یک عالم، یک دانشمند، یک محقق - که واقعاً هم این آدم محقق است ... - فاضل، نام‏آور، نامدار، چه‏قدر تحقیقات، چه‏قدر کتاب، روى پاى او افتاد!
شاگردهایش ملامت کردند: استاد، شما؟! آخر آن شخص که بى‏سواد است! عالم‏ جماعت کسى را قبول ندارد؛ سیاست برایش مسئله‌ایى نیست؛ نگاه می‌کند ببیند چه کسى عالم است.
اصلاً براى عالم، جاذبه و ارزشى بالاتر از علم نیست. بدترین فحش در محیط اهل علم، لقب «بى‏سوادى» است؛ هیچ فحشى از این بالاتر نیست؛ در همۀ محیطهاى علمى همین‏گونه است؛ آن وقت آن عالم روى پاى یک جاهل و قلدر افتاد! شاگردان و رفقایش ملامت کردند و او هم جوابى نداشت؛ گفت: هیبت سلطانى من را گرفت! این عبارت، همان وقتها در محیطهاى دانشگاه که دوستان ما مى‏رفتند و مى‏آمدند،
معروف شد و علما و دانشمندانِ آن وقت، به کسانى که هیبت سلطانى آنها را مى‏گیرد، و کسانى که جز هیبت علم چیزى آنها را نمى‏گیرد، تقسیم مى‏شدند! البته همان وقت هم دانشمندانى مثل همان آدم داشتیم که حتى با فقر مى‏ساختند، براى اینکه به سمت آنها نگاه نکنند؛ نه اینکه روى پایشان نیفتند، یا دستشان را نبوسند، یا تواضعشان نکنند؛
نه، اصلاً خودشان را بالاتر از این مى‏دانستند که به فکر آن دستگاههاى جاهل و دور از معرفت بیفتند. زندگى پولى و مادى را اصلاً کم‏ارزش‏تر از این مى‏دانستند که خودشان را به آن آلوده کنند.

(نقل از رهبر معظم انقلاب در دیدار روسای دانشگاههای علوم پزشکی در اول آبان 1369)