بسم الله الرحمن الرحیم

 

کمالات معنوی حضرت زینب سلام الله علیها

بررسی کمالات اولیای خدا و الگو قرار دادن آنها یکی از برترین عوامل تربیت صحیح و خودسازی است که مفهوم زندگی عمیق پویا و حقیقی را به انسان می آموزد و موجب صفای دل شده و کمک شایانی برای پیمودن مراحل تکامل و وصول به عالیترین درجات هدایت خواهد بود.

در گستره جامعه انسانی مردان و زنان با فضیلتی پدیدار شده اند که هر یک به عالی ترین مرحله کمال و رشد رسیده و الگوی جاویدانی برای تمام انسان ها بوده و خواهند بود .

یکی از زنان بسیار با فضیلتی که در تاریخ اهل بیت بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان تندیس زنده فضایل شناخته شده است . دختر حضرت علی علیه السلام  زینب کبری علیها سلام است. وی از جمله زنان نادری است که بیشترین بخش از فروغ جاودان نور امامت را دریافت نمود و توانست خود را در کمالات و صفات حمیده  همسان و همانند مادرش زهرای اطهر علیها سلام  بسازد .

وی  دوران کودکی  را در آغوش پر مهر رسالت و امامت سپری کرد و در دامن عصمت و طهارت شد و به صفات والای انسانی و کمالات معنوی و ملکوتی آراسته گردید . حضرت زینب علیها سلام تجسمی از علم و معرفت پیامبر صلی الله علیه و آله تبلوری  از زهد و عبادت علی علیه السلام تمثیلی از جانبازی مادر تشکلی از صبر و حلم امام حسن علیه السلام است. وی بدون آنکه تسلیم شرایط سخت و طاقت فرسای پس از شهادت امام حسین علیه السلام و اصحابش بشود با انجام به موقع رسالت خود توانست تبلیغات گسترده دشمن را خنثی کند.

 

زینب علیها سلام و حضور جاودانه در لحظه لحظه تاریخ کربلا چه در غروب غربت و آوارگی عصر عاشورا چه در تلخی جانکاه وداع قتلگاه و چه در دفاع از حق در حضور ظالم الگویی بی همتا در همه اعصار و زمان هاست . گرچه در میدان مبارزه با طاغوت و یزیدیان و انجام ماموریت و رسالتی که به عهده داشت قهرمان است اما نباید فراموش کرد که وی در تمامی زمینه ها قهرمان و پیشتاز و نمونه کامل و والای یک بانوی تربیت شده درمکتب و دامان اهل بیت نبوت و ولایت به شمار می رود. بنابراین هر گلی از گلستان