بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

درستى یا نادرستى اعمال انسان، بستگى به میزان شناخت وى از مسائل شرعى و عمل کردن بر اساس آن است؛ و یکى از راههاى شناخت احکام دین پیروى و تقلید از مجتهد جامع الشرایط می‌باشد.
براى دستیابى به فتواى مرجع تقلید می‌توان به رساله اى که بازگو کننده نظرهاى فقهى او باشد و به صحت آن اطمینان داشته باشیم، مراجعه کنیم.

از آنجا که پس از رحلت آیت الله العظمى اراکى (ره) بسیارى از مکلفین، در تقلید، به رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى (دام ظله) مراجعه کرده اند، و با توجه به اینکه رساله عملیه معظم له در دست تدوین است و هنوز منتشر نشده است و از طرفى آنچه که تا کنون با عنوان « اجوبة الاستفتائات » منتشر شده دربردارنده تمامى مسائل مبتلا به نیست؛ لازم است تا با مراجعه به کتاب فوق و برخى دیگر از سؤالهایى که از معظم له شده و پاسخ فرموده اند، تفاوتهاى فتاواى ایشان با حضرت امام خمینى (قدّس سرّه) را در یک مجموعه گردآورده شده تا دستیابى به آنها براى مقلدین ایشان و سایر علاقه مندان حاصل شود.

یادآورى :

? مقلدین رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى می‌توانند با ملاحظه موارد اختلاف فتوا که در این نوشته آمده، به تکلیف خود عمل کنند و چنانچه در سایر موارد سؤالى پیش آمد استفتاء کنند.
? برخى از مواردى که در این نوشته آورده شده تفاوت فتوا نیست بلکه مطلبى اضافه یا توضیحى بر حکمى از احکام می‌باشد.
? فتاواى حضرت آیت الله العظمى امام خمینى «قدس سره» از کتب : «تحریرالوسیلة» ، «توضیح المسائل» و «العروة الوثقى» آورده شده است.
? جهت رعایت اختصار, آدرس و صفحات فتاوا در این برنامه حذف شده است، که می‌توان جهت دستیابى به خود کتاب (که توسط «نشر معروف» قم منتشر شده) مراجعه کرد.
? در این برنامه همانطور که ملاحظه مىکنید، فتواى حضرت امام خمینى (ره) در ستون سمت راست با شماره گذارى ترتیبى، آورده شده است، و فتواى مقام معظم رهبرى (مد ظله) در همان مسأله، در ستون مقابل آمده است.

برای دستیابی به این مطالب به آدرس اینترنتی( http://farsi.khamenei.ir/FA/Fatava/index.jsp#مقدمه) مراجعه کنید.