سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 773086
  • بازدید امروز: 16
  • بازدید دیروز: 43
  • تعداد کل پست ها: 142
درباره
جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها

بسم الله الرحمن الرحیم

به سوی یک آخرالزمان مصنوعی و جعلی

 

ترس بعید یا دورتر مربوط به احتمال ظهور قریب الوقوع امام موعود(ع) در شرق اسلامی است. غرب با توجه به اخبار آخرالزمانی مندرج در منابع فرهنگی ملل مختلف که از آنها مطلع‌اند؛ پیش‌گویی‌های موجود پیش‌گویان مانند همة آنچه که نوسترآداموس حدود 600 سال قبل آنها را نگاشته و بالأخره انجام مطالعات فرهنگی تاریخی محققان غربی که افول و غروب خورشید فرهنگ و تمدن غربی را پیش‌بینی کرده‌اند این واقعه را دور از انتظار نمی‌بیند.

پیش از این دربارة دو ترس قریب و بعید که طی سه دهة اخیر چون کابوسی هولناک جان غربیان و گردانندگان پشت صحنه را به خود مشغول داشته سخن گفته‌ام.

ترس قریب یا نزدیک مربوط به احتمال شکل‌گیری یک کانون قدرت در زمان نزدیک و در شرق اسلامی است. اصطلاح اسلام‌هراسی (Islamophobia) امروزه در ادبیات سیاسی اجتمای غربی شناخته شده است. احیای روحیة جهادی در شرق اسلامی و شکل‌گیری کانون قدرت اسلامگرایان با محوریت شیعه‌خانه حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام (ایران) این احتمال را تبدیل به واقعیتی کرد که امروزه همه ما شاهد اثرات آن در جهان هستیم.

ترس بعید یا دورتر مربوط به احتمال ظهور قریب الوقوع امام موعود(ع) در شرق اسلامی است. غرب با توجه به اخبار آخرالزمانی مندرج در منابع فرهنگی ملل مختلف که از آنها مطلع‌اند؛ پیش‌گویی‌های موجود پیش‌گویان مانند همة آنچه که نوسترآداموس حدود 600 سال قبل آنها را نگاشته و بالأخره انجام مطالعات فرهنگی تاریخی محققان غربی که افول و غروب خورشید فرهنگ و تمدن غربی را پیش‌بینی کرده‌اند این واقعه را دور از انتظار نمی‌بیند. چنان‌که به صراحت در برخی پیش‌گویی‌های نوسترآداموس آمده است:

«از کشور عربی خوشبخت، شخص قدرتمند و مسلط به شریعت محمد زاده خواهد شد. اسپانیا را به دردسر انداخته و بر گرانادا مستولی می‌شود و توسط نیکوزیا ظفر می‌یابد». 55/5

«این منجی موعود پادشاهی پرقدرت خواهد بود که از






بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی اجمالی شبهات پیرامون مهدویت

استاد سید علی حسینی میلانی

اشاره: نوشتار ذیل برداشتى از سخنرانى حضرت استاد میلانى است که در ماه مبارک رمضان پیرامون امام مهدى (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) ایراد فرموده‏اند.

شیعه‏ى امامیه، بر این باور است که   1_امام مهدى (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) دوازدهمین امام از ائمه‏ى اطهار (علیهم‏السلام) است;

_2 ایشان، پا به عرصه‏ى گیتى گذاشته و در حال حاضر، در این پهناى هستى، حیات دارد ولى از دیدگان پنهان است;

 3 _اندیشه‏ى ناب مهدوى، با این خصوصیات، از ضروریات مذهب تشیع بوده و هر گونه تشکیک و تردید آفرینى در آن، موجب بیرون رفتن از مذهب است .
این نوشتار، از سه فصل تشکیل شده است:

الف) مباحث مربوط به اصل مهدى باورى و اعتقادات شیعه‏ى دوازده امامى;

ب) پژوهش درباره‏ى روایات و سخنان موجود در کتاب‏هاى اهل سنت که مخالف با نظر شیعه‏ى امامیه است;

ج) پاسخ به سؤالاتى در باره‏ى مهدویت که به اذهان خطور مى‏کند و گاهى در کتاب‏ها مطرح مى‏شود و چه بسا نویسندگان اهل سنت، با این سؤالات، باورهاى شیعه را در این زمینه مورد طعن و انتقاد قرار مى‏دهند .
فصل یکم: نقاط اشتراک تمامى مسلمانان

نکته‏ى یکم :همه‏ى مسلمانان، جز اندکى، بر این که رسول اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) به وجود «مهدى‏» خبر و نوید داده‏اند و براى آن حضرت، اسماء و صفاتى را ذکر فرموده‏اند، اتفاق دارند . روایات شیعه و اهل سنت، در این موضوع، بیش از حد تواتر است . بنابراین، جامعه‏ى اسلامى، همگى، بر این باورند و هرگاه کسى بعد از شناخت از چنین اخبارى، اصل این عقیده را تکذیب کند، در حقیقت، سخنان پیامبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) را دروغ شمرده است .

اخبار نبى اکرم(صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) درباره‏ى این موضوع، در کتاب‏هاى معتبر شیعه و نیز در صحاح و سنن و مجامیع اهل سنت، موجود است . نیز از سوى علماى شیعه و سنى، کتاب‏هایى






بسم الله الرحمن الرحیم

انقلاب مهدى و دگرگونى روابط اجتماعى

 

 

قرآن کریم در آیاتى چند که به چگونگى هاى انقلاب آخرالزمان پرداخته است معیارها و محورهایى را تبیین کرده است که بسیار با اهمیت و درخور تامل است: یکى از این محورها حاکمیت طبقه فرودست و مستضعف است. در طول تاریخ انسان همواره و همیشه (به جز دوران کوتاهى، آن هم در جوامعى خاص و نه فراگیر و جهانى) مراکز قدرت مالى، سیاسى و نظامى در دست طبقات مستکبر و برترى طلب و سلطه طلبان اجتماعى بوده است که با دستیازى به منابع ثروت و کالاها و مواد، سلطه خود را بر خلق خدا استوار مى ساختند و انسانها را به دلخواه خود به کار مى کشیدند و برده خویش مى ساختند.

 

 طبق وعده هاى قرآنى این جریان ناهنجار به طور اصولى و واقعى و نه شعارى و ادعایى، در انقلاب نهایى تاریخ، ره نیستى مى پوید و طبقه قدرتمند از اریکه قدرت به زیر افکنده مى شوند و فرودستان و ضعیف نگه داشته شدگان مراکز قدرت را در دست مى گیرند و براستى محرومان حاکم مى گردند و آرزوى دیرینه همه مصلحان و انسان دوستان و پیامبران، تحققى راستین مى یابد. این انقلاب که به سود طبقه مستضعف صورت مى پذیرد، چون انقلاب و رستاخیز قیامت است.

 چنانکه در قیامت براستى نیکان و انسانهاى انسان به منزلت و جایگاه شایسته خویش دست مى یابند و ناانسانهاى انسان نما سقوط مى کنند و به کیفر مى رسند چنانکه قرآن این ویژگى قیامت را نیک تبیین کرده است «خافضة رافعة » (1) انقلاب قیامت، گروهى را بالا مى برد و فراتر از گروهها و طبقات قرار مى دهد و گروهى را از اریکه قدرت به پایین مى کشد و زیردست مى سازد; انقلاب جهانى و نهایى موعود آخرالزمان نیز چنین است و بدون هیچ کمى و کاستى و یا سهل انگارى و چشم پوشى، سلطه طلبان قدرتمند را به زیر مى افکند و فرودستان محروم را بر مراکز قدرت حاکم مى سازد.  در انقلاب، نهایى انقلابیون به خاطر معیارهاى دقیق الهى که بر جان و روان آنها حاکم است و دین باورى راستینى که در ژرفاى روحشان نفوذ کرده است، هیچ گاه از راه اصلى و الهى خویش غافل نمى مانند و جهت حرکت خود را عوض نمى کنند. بنابراین مشکل اصلى انقلابهاى تاریخ که پس از رسیدن به قدرت،






بسم الله الرحمن الرحیم 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید:

افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل

بهترین اعمال امت من انتظار رسیدن فرج از جانب خدای عزیز و جلیل است

 

موضوع این مقاله «نقش مردم در تحقق عدالت مهدوی» است. چنان که گفته شده: «جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار مهدی است» نقش عدل در مسئله ظهور و انتظار آن بسیار مهم است؛ آن هم عدالت آفاقی و انفسی.

مهدی ( عجل الله تعالى فرجه الشریف) مظهر عدل و حکمت الهی است و جهان آکنده از ظلم و بیداد را با عدالت و برابری زینت می بخشد.

مردم در تحقق چنین امر عظیمی نقش بسیار گسترده ای دارند و باید با رعایت تقوای الهی خود را مهیای چنین مسئولیتی سازند تا در ردیف یاران و انصار آن حضرت قرار گیرند. امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید:

«هر کس دوست دارد در شمار اصحاب قائم قرار گیرد باید در عصر انتظار مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد. چنین کسی اگر پیش از قیام قائم در گذرد پاداش او مانند کسی است که قائم را درک کرده و به حضور او رسیده است. پس در دینداری و تخلق به اخلاق اسلامی بکوشید تا در حال انتظار حق به سر برید.»

با توجه به حدیث فوق






 بسم الله الرحمن الرحیم

 

اندیشه‌های سیاسی شیعه، از حادثه بزرگ غیبت شروع می‌شود. «دوره حضور»، مقطعی است که معصوم(علیه السلام) در جامعه حضور دارد و او، حاق و عین واقعیت را در امور اخروی و دنیوی بیان می‌کند. طبق تفکر شیعه، هر اندیشه‌ای که خلاف اندیشه معصوم باشد، بی‌اعتبار و باطل است.

شرایط تاریخی برای اندیشه‌پردازی سیاسی شیعه

اندیشه‌های سیاسی شیعه، از حادثه بزرگ غیبت شروع می‌شود. «دوره حضور»، مقطعی است که معصوم(علیه السلام) در جامعه حضور دارد و او، حاق و عین واقعیت را در امور اخروی و دنیوی بیان می‌کند. طبق تفکر شیعه، هر اندیشه‌ای که خلاف اندیشه معصوم باشد، بی‌اعتبار و باطل است.

در «دوره غیبت»، شیعه فرصت






بسم الله الرحمن الرحیم

وضعیت جهان پیش از ظهور امام عصر(روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) به گونهای است که شاید انسانهایی را به یأس بکشاند؛ چنانکه بعضی از روایات اشاره به همین موضوع داشته و رواج هرج و مرج، ناامنی، شیوع بیماری و گرسنگی و... را به عنوان ویژگیهای این دوران برشمرده اند؛ لیکن روایات دیگری نیز وجود دارد که در آنها به نکات روشن و روزنههای امید برای شیعیان و انسانهای مؤمن و متعهد اشاره شده است.

برخی از روایات درباره مؤمنانی سخن میگوید که هیچگاه زمین از آنان تهی نمیشود و آنان در شرایط سخت پیش از ظهور نیز در سراسر جهان حضور دارند. روایاتی هم به نقش علما و دانشمندان اسلامی در زمان غیبت اشاره دارند که هر از چند گاه یکی از آنان موجب دگرگونی در جامعه و حفظ دین خدا میشود. در بعضی از روایات معصومین(علیهم السلام) نیز از






بسم الله الرحمن الرحیم

 

بر اساس بشارات فراوانى که درکتاب انجیل آمده است، حضرت مسیح (علیه السلام)به دنبال قیام حضرت قائم(عجل الله تعالی) در فلسطین آشکار خواهد شد وبه یارى آن حضرت خواهد شتافت وپشت سر حضرتش نماز خواهدگزارد، تا یهودیان و مسیحیان وپیروان وى تکلیف خویش را بدانند و به اسلام بگروند وحامى حضرت مهدى(عجل الله تعالی) گردند. از این رو، در آخرین روزهاى زندگى- و شاید در طول دوران حیات- به یاران و شاگردان خود، توصیه ها و سفارش هاى بسیارى درباره بازگشت خود به زمین نموده و آنان را در انتظارگذارده وامر به بیدارى و آمادگى فرموده است .

 

 ما براى نمونه متن برخى از آن بشارات راکه درانجیل آمده است مى آوریم:
انجیل متی: ....عیسى در جواب ایشان گفت: زنهارکسى شما راگمراه نکند. ز آن روکه بسا به نام من آمده خواهندگفت که من مسیح هستم و بسیارى راگمراه خواهندکرد. و جنگ ها واخبار جنگها را خواهید شنید .

 

زنهار مضطرب مشوید، زیراکه وقوع این همه لازم است لیکن انتها هنوز نیست، زیرا قومى با قومى ومملکتى با مملکتى تفاوت خواهند نمود وقحطى ها ووباها و زلزله ها در جاى ها پدید آید. و فوراً پس از مصیبت آن امام، آفتاب تاریک گردد و ماه نور خود را ندهد وستارگان از آسمان فرو ریزند، وقوَت هاى افلاک متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، ودر آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنى کنند وپسر انسان را ببینندکه بر ابرهای آسمان با قوت وجلال عظیم آید...(1)
انجیل مرقس:...از آن روز وساعت، غیر از پدر، هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در






                فیلم علمی تخیلی و اکشن سلطنت آتش (Reign of Fire ) به کارگردانی راب برومن محصول هالیوود می باشد که چهار فیلم‌نامه نویس
                                                             شامل متگرینبرگ، زاک پن، کوین پیترکا و گرگ چابوت متن آن را نوشته‌اند.

                                                                                                  بازیگران فیلم عبارتند از:
                                          Matthew McConaughey, Christian Bale, Izabella Scorupco, Gerard Butler, Alexander Siddig
داستان فیلم از این قرار است که پسری دوازده ساله به نام کویین در طی یک پروژه حفاری برای متروی لندن که مادرش در آن فعالیت دارد ، تصادفا یک اژدهای عظیم الجثه و خطرناک را که برای یک قرن در خواب بوده بیدار میکند . 20 سال بعد این اژدها و فرزندانش تمام دنیا را دچار ویرانی می کنند و تلفات سنگینی بر نسل انسان وارد می نمایند . کویین که دیگر بزرگ شده است ، رهبری تعدادی از جان بدر بردگان را بر عهده دارد که درون یک قلعه قرن سیزدهمی پناه گرفته اند . زمانی که یک شکارچی پرمدعای آمریکایی به اسم وان زان سرو کله اش در قلعه پیدا می شود ، کویین و این تازه وارد با هم متحد می شوند تا دنیا را نجات دهند.
داستان فیلم بازتابنده تفکر یونانی نبرد خیر و شر و معرفی نقش امریکا به عنوان نجات دهنده جهان است. فیلم می کوشد با القای این حس بر تماشاگر ،                                                                   مقاصدسیاسی بوش و نو محافظه کاران را پوشش دهد.