بسم الله الرحمن الرحیم

تکرار واقعه کربلا در 4کیلومتری مکه  


منطقه "فخ" در شمال مکه و در 4کیلومتری مسجد الحرام یادآور حادثه تلخ شهادت جمعی از ارادتمندان و نوادگان امام مجتبی و امام حسین علیهما السلام می باشد.

در سال 168 هجری قمری و در دوران خلافت موسی الهادی العباسی ، حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیهم السلام از فرزندان بزرگوار امام حسن مجتبی(علیه السلام) و گروهی از سادات و نوادگان معصومین پس از آن که در مدینه منوره دست به قیام زدند و حاکم را بیرون و حکومت شهر را به دست گرفتند، برای شرکت در مراسم حج و استفاده از فضای آن جهت افشای جنایات حکام عباسی و روشنگری راه معصومین علیهم السلام به طرف مکه حرکت کردند .

در منابع آورده اند: این عده شب ترویه و هشتم ذی الحجه سال 169 هجری قمری در وادی فخ مستقر شدند. صبحگاهان نماز جماعت به امامت حسین بن علی اقامه شد. پس از نماز صبح لشگریان تا دندان مسلح عباسی به آنان حمله ور شدند و بیش ازیکصد تن از فرزندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ‌و ارادتمندان ایشان را درحال احرام کشتند.

جانیان، سرهای شهدا را از بدن جدا کردند و بهمراه اسرا نزد هادی عباسی فرستادند و بدنهای بی سر شهدا پس از سه روز توسط مردم مکه درمحل "وادی فخ" دفن شدند.

از امام هفتم(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: وقتی سر بریده، حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب را مشاهده کردند، فرمودند: مضی والله مسلما، ‌صالحا، ‌صواما، قواما آمرا بالمعروف و ناهیا عن المنکر لم یکن فی اهل بیته مثله...

مزار غریب شهدای وادی فخ همانند دیگرقبرستان های تاریخی و جدید !! عربستان بی نشان می باشد و وهابیون چنان قبور را با خاک یکسان کرده اند که مزار هیچ فردی در آن قابل تشخیص نمی باشد.

اما باقر(علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند :‌مردی از اولاد من با جماعتی دیگر دراین محل (وادی فخ) کشته می شوند که ارواح آنها بر بدنهایشان به سوی بهشت سبقت خواهد گرفت.

و جبریل به من خبر داده که یکی از فرزندان تو در این مکان به شهادت می رسد که اجر دوشهید دارد.( مقاتل الطالبین ص 367)

امام جواد(علیه السلام) ‌نیز فرمودند: «لم یکن لنا بعد الطف مصرع اعظم من الفخ»

برای ما اهل بیت بعد از کربلا قتلگاهی بزرگتر از فخ دیده نشده است .

قسمتی از مقبره شهدای فخ در دامنه کوه فخ باقی مانده که در سال 1381 هجری شمسی دیواری اطراف آن کشیده و سنگ مقبره عبدالله بن عمر رقم دو بر آن نصب شده است. بنابر اقوال مشهور عبدالله بن عمر در منطقه معابده در محصب – با تشدید بر ص – دفن شده است و اینکه او در فخ دفن شده نقلی غیرمشهوراست.

در  شناسه حسین بی علی بن حسن نوشته اند: امام مجتبی(علیه السلام) فرزندی داشتند به نام حسن که به حسن دوم یا حسن مثنی معروف بود. او نیز پسری داشت به نام حسن که به حسن سوم یا مثلث شهرت یافت.

حسن سوم فرزندی داشت به نام علی که در هاشمیه بغداد زندانی شد و به واسطه برنامه های عبادی فراوان و قرائت قران جهت تنظیم اوقات نماز در زندان به "علی عابد" مشهور شد و در همین زندان بود که توسط منصور دوانیقی به شهادت رسید.

این شهید بزرگوار پدر جوانمرد غیوری به نام "حسین" می باشد که رهبری قیام در مدینه و آزاد سازی آن شهر را به عهده داشت و در هشتم ذی الحجه سال 169 هجری قمری و در سن 26 سالگی و با لباس احرام قبل از طواف کعبه شریف به دیدار رب البیت شتافت.

منابع:
پایگاه لبیک براساس 1- مقاتل الطالبین ص 364 الی 386 تالیف ابولفرج اصفهانی

2- مروج الذهب جلد 3ص 309 و تاریخ طبری ج 10 ص 24 الی 34