سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 773590
  • بازدید امروز: 9
  • بازدید دیروز: 1
  • تعداد کل پست ها: 142
درباره
جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها

بسم الله الرحمن الرحیم
نقدی بر مجموعه شمس العماره
"نگاه موزه‌ای" سیما به فرهنگ ایرانی و حلقه مفقوده "حیا"


دکتر وحید یامین‌پور: «حریم صافی شبکه‌ی ارتباطات است؛... حریم شهوات را مبدل به عواطف و خواست‌ها را به تمنا تبدیل می کند... حیا احساسی آمیخته با راز است؛ حیا می پوشاند و می گشاید، از نمایش می پرهیزد...
زنی که چادر به تن دارد و خرامان راه می رود، ضمن اینکه خود را می پوشاند، به حرکاتش دوچندان جذبه می دهد... اکنون مرزها و جدایی‌ها در روابط انسان‌ها به صورت قرارهای تعبدی جلوه کردند و اگر میان افراد صمیمیتی بود، مبدل به آمیزشی شد که نه مرزی می شناسد و نه حریمی.»

این حرف‌ها، موعظه‌ی یک روحانی یا وصیت نامه‌ی یک شهید نیست؛ قسمتی از کتاب "آسیا در برابر غرب" اثر روشنفکر سکولار معاصر -داریوش شایگان- است که خوش انصافی کرده و به‌خاطر تعلق خاطرش به مآثر فرهنگی ایران اسلامی، از آشوب فرهنگی ایران آفت زده، ناله سر داده است.

این شب ها شاهد پخش سریالی در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی هستیم که به دلایل متعددی به یکی از پر بیننده ترین سریال های تلویزیون بدل شده است. مجموعه‌ی "شمس العماره" که از هنرنمایی بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون بهره می برد، سریالی است خوش ساخت با جاذبه های ویژه که مورد استقبال خانواده های ایرانی قرار گرفته است. ثقل قصه‌ی شمس العماره بر موضوع خواستگاری و ازدواج یعنی موضوع همیشه جذاب مجموعه های ایرانی متمرکز است. اما این بار خواستگاری نه یک سنت قدیمی و همراه با مآثر قومی و دینی که دستمایه‌ی سبک زندگی امروزی و فارغ البال جوان هایی است که هرکدام قشری از اقشار طبقات بالای شهری را نمایندگی می کنند.

نگاه "شمس العماره" به فرهنگ ایرانی یک "نگاه موزه ای" است. اهالی این خانه‌ی اشرافی که به نظر می رسد میراث‌داران شاهزادگان قجری هستند، برای نمادهایی چون "آبگوشت ایرانی" غش و ضعف می روند و تمام ایرانیت خود را در عشق و علاقه‌ی وافر به دوغ و نان سنگک سفره های اعیانی به نمایش می گذارند. نگاه این سریال به فرهنگ ایرانی نگاهی در سطح نمادهای کوچه بازاری است و مهم‌ترین عناصر این فرهنگ نظیر حفظ حریم و حیای فردی و خانوادگی مورد تهاجم اباحی گری مدرن قرار می گیرد و حتی در بخش هایی از مجموعه خصلت غیرت و تعصب یکی از خواستگاران به عنوان نماد تاریخ گذشته‌ی مرد ایرانی به سخره گرفته می شود.

ایراد اصلی بر نحوه تعامل بازیگر نقش "لیلا" با خواستگاران متعددی است که هر روز بدون رعایت ادب ایرانی پا در خانه ی قدیمی "شمس العماره" -نماد یک کل ارگانیک از معانی و عناصر فرهنگی ایرانی- می گذارند و همچنین در رفتارهای عشوه گرانه‌ی بازیگر نقش "پری" (با بازی غیرمتعارف رؤیا تیموریان) در برابر تنها مرد مجرد خانواده که اتفاقاً به ظاهر عاقل مردی است با علایق سرشار فرهنگی و ملی!

تعاملات و روابط میان فردی موجود در این سریال نه تنها هیچ نشانی از خصلت های تاریخی ایرانیان ندارد که به‌طور اغراق آمیزی خلاف عرف و منش ایرانی- اسلامی است. مسلماً حیا و حریم در شیوه‌ی پوشش و آرایش خلاصه نمی شود (که در این حوزه نیز این سریال جای بحث فراوان دارد) بلکه مهم‌ترین تجلی این خصلت درونی در رعایت عفاف در بیان، تعامل با نامحرم و ادب در تعامل با اعضای خانواده است.

نگاه موزه ای به آیین ها و سنت های ملی و دینی آنها را از جاری و ساری بودن در متن زندگی بیرون می کشد و با یک تلقی ایستا و ویترینی، صرفاً از آنها به عنوان یک سلسله اتفاقات تاریخ گذشته یاد می کند. در حالی که نگاه راهبردی در جمهوری اسلامی به سنت ها و آیین های ملی و دینی نه به مثابه یک سرگرمی توریستی و موزه ای که یک حقیقت زنده و عملگرایانه و راهگشاست. از این زاویه، آیین ها و سنت ها باید زنده بمانند و از طریق آموزش و تبلیغ به نسل آینده منتقل شوند و طبعاً رسانه ها نقش اول را در این مسیر ایفا خواهند کرد.

فرهنگ ایرانی با آمیخته شدن در معانی و ادب بلند دینی، پیش و بیش از هر چیزی، در سلوک خانوادگی و حفظ حریم و حیا تجلی می یابد که: "لَا ایمانَ لِمَن لا حیاءَ لَه" (حدیثی از امام صادق علیه السلام، الکافی، ).

معماری ایرانی نیز تجلی همین خصلت تاریخی ایرانیان است. حجاب و حیا برای ایرانیان نه یک رفتار ظاهری و جزیی از مناسک تکراری، بلکه حامل بخش عظیمی از بار فرهنگی ملی و دینی ماست. حیات و قوام بسیاری از ارزش های قومی و دینی در میزان پایبندی به این معانی است. برخلاف برخی تلقی های سیاسی، عفاف و حیا نه یک نماد سیاسی یا حتی اسلامی که رفتار و خصلتی تاریخی برای ایرانیان از دوران پیش از اسلام و تکامل یافته در دوران پس از آن است. امروز که به اذعان بسیاری از جامعه شناسان و اندیشمندان حوزه‌ی خانواده، فرهنگ عریان و اباحی گرایانه‌ی غربی- امریکایی اثراتی ملموس و غیرقابل بازگشت بر خانواده‌ی ایرانی داشته است و به‌تدریج و با تصویرسازی های هنرمندانه‌ی رسانه ها به تخلیه‌ی ارزشی خانواده ها مشغول است، خودزنی رسانه‌ی ملی غیرقابل توجیه به نظر می رسد.

همچنین در یک نگاه نمادشناسانه، عشوه گری و لبخند فروشی دختر خانواده، که به‌زودی با ازدواج با جوان آرزوهایش صاحب کل خانه -شمس العماره- می شود، انتظار تحقیرآمیز فرهنگی ملی در آمیزش با بیگانه تفسیر می شود. زن در نگاه نمادشناسانه، نماد وطن است که بر دوش خود انبان مآثر قومی و ملی (شمس العماره) را حمل می کند و در افق نهایی خود، همراه شدن با مردی را طالب است که او را به فراتر از مرزهای ایران -به آن سوی آب- ببرد. تمامی اعضای خانه از فرنگ رفته ها و فرنگ دیده ها با دیده‌ی تحسین یاد می کنند و نوعی از اشتیاق رمزآلود به رفتن را در بیننده به همراه می آورند. می توان گفت هیچ‌کدام از نمونه های ارتباطی در این سریال، هیچ‌یک از واقعیات فرهنگی ایرانیان را نمایندگی نمی کنند بلکه مجموعه‌ای است از ایرانیانی که از پنجره‌ی غرب و با حفظ نوستالژی ملی گرایانه به ایران و فرهنگ آن خیره شده و آن را وارونه روایت می کنند.

تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ ارزش ها و حریم خانواده در تمدید حکم سید عزت الله ضرغامی و همچنین بیان معنادارشان در فرصت یک‌ساله برای ایجاد تحول بنیادی در عملکرد سازمان صداوسیما، این ضرورت را بیش از پیش گوشزد می کند که مجموعه‌ی مدیران این سازمان تسامح در برخورد با کج‌روی‌های آشکار در برنامه های نمایشی، به‌ویژه مجموعه های ایرانی را که از قدرت اثرگذاری و اقناع و باورپذیری بیشتری برخوردارند،‌ کنار گذاشته و اولویت های تاریخ ساز فرهنگی را در گیر و دار معرکه های سیاسی فراموش نکنند.





بسم الله الرحمن الرحیم

جمعه خونین مکه


در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و به شهادت رسیدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‏دارند. بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند.

 

حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حجّ، تاثیر آن را دوچندان می‏کند. با توجه به این اهمیت، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای، همه ساله بر انجام هرچه باشکوه‏تر مراسم برائت از مشرکین تاکید داشته و دارند. روز ششم ذیحجه سال 1366 (ه . ش ) ، حاجیان ایرانی به






بسم الله الرحمن ارحیم

وزیر جهاد کشاورزی افشا کرد
500 هکتار زمین‌خواری در دولت قبل/ 90 هکتار زمین‌خواری وزیر خاتمی


وزیر جهاد کشاورزی امروز در شورای معاونین وزارت جهاد کشاورزی، ناگفته‌هایی ازبخش کشاورزی را در پاسخ به منتقدان دولت بیان کرد.

اسکندری خطاب به همه کسانی که دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی را به باد انتقاد گرفته‌اند، گفت: اگر قصد بررسی عملکرد را دارید از اعداد و ارقام بگویید و استدلال‌های علمی و منطقی بیاورید چرا که با کلی‌گویی نمی‌شود شفاف‌سازی کرد. از منتقدین دعوت می‌کنم که با حضور خبرنگاران جلسه‌ای علمی برپا کنند و نقدها مطرح شود.

منتقدین دولت نهم دروازه‌های واردات را باز کردند

محمدرضا اسکندری در این نشست گفت: منتقدینی که دم از وفور واردات محصولات کشاورزی در دولت نهم می‌زنند، همان کسانی هستند که آزادسازی واردات را به بهانه الحاق به WTO در برنامه چهارم تصویب کردند.

به گفته وی، بخش کشاورزی در دولت فعلی بیشترین رشد صادرات را داشته است.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: براساس قانون برنامه چهارم بخش کشاورزی باید در پایان سال 88 به صادرات2،2 میلیارد دلار می‌رسید در حالی که دولت از همان سال اول برنامه به این رقم رسید که این نشان دهنده تولید و بازاریابی مناسب است.

وی تحقق اهداف صادراتی بخش کشاورزی در سال‌های 84، 85 و 86 را به ترتیب 165 درصد، 177 درصد و 196 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال 87 نیز تنها در 6 ماهه اول توانستیم 73 درصد اهداف صادراتی را محقق کنیم و در پایان سال از مرز 3 میلیارد دلار بگذریم.

اسکندریواردات سیب و مرکبات در 4 ساله دولت نهم را 551 هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در این مدت بیش از یک میلیون و 171 هزار تن سیب و مرکبات از کشور صادر شده است.

میزان واردات سیب‌زمینی در این مدت 219 هزار تن و صادرات آن 840 هزار تن و میزان واردات انگور و کشمش 11 هزار و 900 تن و صادرات آن 2 میلیون و 168 هزار تن اعلام شد.

در سال 84 حتی یک کیلو شکر و گوشت در انبارها نبود

وی همچنین درخصوص انتقادهای منتقدین درخصوص شکر گفت: دولت قبلی با هدف ایجاد بحران برای دولت نهم حتی یک کیلو گوشت قرمز و شکر در انبارها به جا نگذاشته بود، این در حالی است که بعضی محصولات باید علاوه بر رفع نیاز داخلی، در انبارها نیز باشد.

اسکندری گفت: کمبود شکر در ماه مبارک رمضان در سال 84 به حدی بود که من شخصاً به مدیران کارخانه‌ها برای گرفتن شکر تلفن می‌زدم و این درد دلی است که قبلاً نگفته بودم.

قیمت هر کیلو شکر در سال 84 از یک هزار تومان نیز گذشته بود

وی با اشاره به اینکه در سال 85 بالاترین میزان شکر بالغ بر یک میلیون و 350 هزار تن تولید شد، افزود: در سال 86 متأسفانه کارخانجات، شکر را با کیلویی 560 تومان به دولت و 400 تومان به واسطه‌ها می‌فروختند. در حالی که باید خودشان آن را توزیع می‌کردند.

افشاگری زمین خواری 500 هکتاری در دولت قبل

اسکندری افزود: در حالی که در دولت‌های قبل 30 هزار هکتار زمین به صورت غیرقانونی به افراد خاص واگذار شده بود، در دولت نهم از این امر به طور کلی جلوگیری به عمل آمد و حتی با ارایه لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب آن نسبت به واگذاری‌های غیرقانونی در قبل که سند صادر نشده بود، تعقیب قضایی صورت گرفت و پرونده برخی از آقایان دولت‌های قبلی در مراحل رسیدگی در دادگاه قرار دارد و حتی برخی نیز منجر به بازگشت زمین به بیت‌المال شده است.

اسکندری افزود: به عنوان مثال یکی از وزرای کشور دولت‌های قبل در منطقه لارستان 90 هکتار زمین به صورت غیرقانونی برای برادر 13 ساله‌اش که در آن موقع مدیر کل حراست آن وزارتخانه! بوده اختصاص داد که بعد از آن






بسم الله الرحمن الرحیم

هالیوود و فرهنگ سازان شیطانی

نفوذ صهیونیست ها در صنعت پر مخاطب و جذاب سینما از چنان رشد روزافزون و سریعی برخوردار شده است که براساس بسیاری از منابعی که از سوی خود هالیوود در اختیار مردم قرار می گیرد،بیش از نود درصد از فعالان حرفة سینما در امریکا را وابستگان به لابی صهیونیست ها تشکیل می دهند.

سیطرة صهیونیسم بر رسانه های فراگیر جهان، امروزه دیگر امری انکارناپذیر است. اهدافی را که «راشورون»، خاخام یهودی، در سال 1869 در سخنرانی خود در شهر «پراگ» مبنی بر الزام سیطرة کامل یهود بر رسانه های جمعی اعلام کرده بود، اکنون محقق شده است. «راشورون» معتقد بود که پس از طلا، دستگاه های خبررسانی به ویژه مطبوعات ـــ که در آن زمان مهم ترین ابزار اطلاع رسانی در دنیا محسوب می شد ــ دومین ابزار صهیونیست برای استیلا بر جهان است؛ بنابراین از همان آغاز با برنامه ریزی های دقیق، حساب شده و صرف هزینه های کلان، تلاش بی وقفه ای را برای به دست گرفتن جریان های اصلی خبررسانی و مطبوعات در سرتاسر دنیا آغاز کردند.

وابستگی بزرگترین رسانه های خبری دنیا، همچون: خبرگزاری رویتر، آسوشیتد پرس، یونایتدپرس، شبکه های A.B.C، N.B.C.، C.B.S و نشریات معتبری همچون: نیویورک تایمز، واشنگتن پست، تایمز، دیلی اکسپرس و صدها عنوان نشریة دیگر به لابی صهیونیست ها، حاصل همان تلاش های پیگرانة قوم یهود است.(1)

اختراع سحرانگیز برادران لومیر با آن قدرت تأثیرگذاری خارق العاده و ظرفیت های فراوانش به عنوان یکی از مهم ترین کانال های ارتباطی با مردم، صهیونیست افزون طلب را بر آن داشت تا در راه تحقق اهداف خود از این ابزار مدرن نیز بهرة کامل گیرد. تأثیر صهیونیست ها بر صنعت سینما از همان سال های آغازین با سرمایه گذاری در مشهورترین شرکت های تولید فیلم در جهان به ویژه در امریکا آشکار بود. وابستگی و تعلق بزرگ ترین شرکت های تولید فیلم امریکا همچون 20 Centery Fox، WARNerBros و Golden Mager Metro به لابی صهیونیست ها شاهدی بر این ادعا است.(2)

نفوذ صهیونیست ها دراین صنعت پر مخاطب و جذاب از چنان رشد روزافزون و سریعی برخوردار شده است که براساس بسیاری از منابعی که از سوی خود هالیوود در اختیار مردم قرار می گیرد،بیش از نود درصد از فعالان حرفة سینما در امریکا را وابستگان به لابی صهیونیست ها تشکیل می دهند.

 

اگرچه افشای این وابستگی ها در مقطعی از تاریخ برای دو طرف بنا به دلایلی چندان مقبول و خوشایند نبود، ولی در سال های اخیر بیان چنین ارتباطاتی در سینمای هالیوود، به عنوان سند افتخار و مایة مباهات برای عناصر وابسته محسوب می شود؛ به همین دلیل چندی پیش فهرست بزرگی از عوامل کلیدی سینماهای هالیوود که از جیره خواران وابسته به صهیونیست محسوب می شوند، در شبکة جهانی اینترنت با عنوان IsHollywood Jewish در اختیار






بسم الله الرحمن الرحیم

 

زمینه‌های گناه در وجود انسان

الف- غریزه

در انسان غرایزى وجود دارد که گاهى دچار افراط یا تفریط مى‌شود، پس باید راه‌هاى تعدیل آنها را شناخت.

امام على علیه السلام در گفتارى مى‌فرماید:

خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (و آنها تکویناً محکوم به اطاعت عقل هستند) و حیوانات را به شهوت و غضب، اختصاص داد. (و آنها به طور تکوینى محکوم به ارضاى غرائز حیوانى هستند) اما انسان را با اعطاء عقل و خشم و شهوت شرافت بخشید. پس هرگاه پیروى از عقل کند، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زیرا با بودن خشم و شهوت، اطاعت از عقل نموده است، و اگر اطاعت از شهوت و غضب کند، از حیوانات، پست‌تر است، زیرا با داشتن عقل پیروى از خشم و شهوت نموده است.(1)

قرآن در مورد کسانى که از غرائز حیوانى پیروى مى‌کنند؛ مى‌فرماید:

اولئک کالاَنعامِ بل هم اضلّ سَبیلا(2)؛ آنها همچون چارپایان بلکه گمراه‌ترند.

 

قواى غریزى

علماى اخلاق مى‌گویند: منشا و انگیزه گناهان، سه قوه است:

1- قوه شهویّه.

2- قوه غضبیّه.

3- قوه وهمیّه.

قوه شهویّه، انسان را به افراط در لذت‌خواهى نفسانى، مى‌کشاند، که سرانجامش، غرق شدن در فحشا و زشتى‌ها است.

قوهّ غضبیّه، انسان را به ظلم و طغیان آزاررسانى و تجاوز، وادار مى‌کند.

قوهّ وهمیّه، برترى‌طلبى و انحصارجویى و تکبر و روح خودخواهى را در انسان زنده مى‌کند و او را به گناهان بزرگى در این کانال، وامى‌دارد.(3)

اگر با دقت بررسى کنیم در مى‌یابیم که






بسم الله الرحمن الرحیم

تکرار واقعه کربلا در 4کیلومتری مکه  


منطقه "فخ" در شمال مکه و در 4کیلومتری مسجد الحرام یادآور حادثه تلخ شهادت جمعی از ارادتمندان و نوادگان امام مجتبی و امام حسین علیهما السلام می باشد.

در سال 168 هجری قمری و در دوران خلافت موسی الهادی العباسی ، حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیهم السلام از فرزندان بزرگوار امام حسن مجتبی(علیه السلام) و گروهی از سادات و نوادگان معصومین پس از آن که در مدینه منوره دست به قیام زدند و حاکم را بیرون و حکومت شهر را به دست گرفتند، برای شرکت در مراسم حج و استفاده از فضای آن جهت افشای جنایات حکام عباسی و روشنگری راه معصومین علیهم السلام به طرف مکه حرکت کردند .

در منابع آورده اند: این عده شب ترویه و هشتم ذی الحجه سال 169 هجری قمری در وادی فخ مستقر شدند. صبحگاهان نماز جماعت به امامت حسین بن علی اقامه شد. پس از نماز صبح لشگریان تا دندان مسلح عباسی به آنان حمله ور شدند و بیش ازیکصد تن از فرزندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ‌و ارادتمندان ایشان را درحال احرام کشتند.

جانیان، سرهای شهدا را از بدن جدا کردند و بهمراه اسرا نزد هادی عباسی فرستادند و بدنهای بی سر شهدا پس از سه روز توسط مردم مکه درمحل "وادی فخ" دفن شدند.

از امام هفتم(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: وقتی سر بریده، حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب را مشاهده کردند، فرمودند: مضی والله مسلما، ‌صالحا، ‌صواما، قواما آمرا بالمعروف و ناهیا عن المنکر لم یکن فی اهل بیته مثله...

مزار غریب شهدای وادی فخ همانند دیگرقبرستان های تاریخی و جدید !! عربستان






بسم الله الرحمن  الرحیم

دل نوشته های یک جوان پس از تشرف به مکتب تشیع در مرکز جهانی حضرت ولیعصر

بعد از چندین سال که واقعیتی برایم آشکار گشته بود و از بطن وجود و اعماق فکری به حقانیت این مطلب که تنها در مکتب شیعه می توان به خداشناسی رسیدامروز 21/2/87 به مرکز تخصصی حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)مراجعه کردم و نزد آقای میردامادی این اقرار را نمودم که می خواهم به تشیع گرایش پیدا کنم.

در اصل تا کنون سالهاست لباسی بر تن داشتم که در آن احساس سر در گمی داشتم.

آری، با تفکری بزرگ شده بودم که می دانستم  مرا در برابر حق قرار می دهد.

سالها پیش در ایام محرم به هیئت عزاداری سالار شهیدان ابا عبد الله می رفتم.درچند سال که محل سکونتمان به موقعیتی دیگر انتقال یافت،به دلیل بافت تفکری و مذهبی آنجا ناچار به ارومیه برگشتم.

امروز خدا را شاکر هستم که تولدی دیگر به من عطا نموده .

امروز به خود می بالم که انسان هستم ،بنده خدا هستم،زیرا به کسی اقتدا نم.دم که سرور همه پارسایان است.

در چند سال گذشته یکبار به حرم حضرت رضا رفتم،یک فضای