بسم الله الرحمن الرحیم


در دوره خلافت و حاکمیت علی بن ابیطالب (علیه السلام) روز عید غدیری با جمعه مصادف گردید .
امام در آن روز خطبه ای مفصل ایراد فرمود و مباحث عمیق و ارزشمندی در توحید و نبوت و امامت بیان داشت .

ایشان نخست به حمد و ثنای خدای متعال پرداخت، صفات ربوبی اش را بر شمرد ، نعمت هایش را بر شمرد و بعد خطاب به مردم فرمود: خداوند تعالی امروز دو عید بسیار بزرگ ( جمعه و غدیر) را در یک زمان برای شما قرار داده است، دو عیدی که هریک فلسفه وجودی دیگر را تکامل می بخشد و به وسیله هر کدام هدایت در دیگری اثربخش می شود ...

سپس فرمود: توحید و ایمان به یگانگی خداوند پذیرفته نمی شود مگر با اعتراف به نبوت پیامبرش محمد (صلی الله علیه و آله) ، و دین و شریعت محمد صلوات الله علیه پذیرفته نمی شود مگر با قبول ولایت امر کسی که خدا فرمان ولایتش را داده است، و همه این امور سامان نمی پذیرد مگر بعد از توسل و تمسک به اهل ولایت .

سپس فرمود : خداوند در روز غدیر آنچه درباره منتخب خود اراده کرد بر پیامبرش فرو فرستاد. به او فرمان داد تا ولایت و وصایت را ابلاغ نماید، مجال را از کافران و منافقان بگیرد و نگران گزند دشمنان نباشد. رو غدیر، قدر و منزلت بسیار دارد، در آن روز گشایش های الهی فرا رسیده و محبتش بر همه تمام شده است. امروز روز روشنگری و اظهار عقیده از جایگاه بلند و روشن است. امروز روز تکامل دین و روز وفای به عهد است .

غدیر روز رسول الله (ص) و مشهود من ( علی بن ابیطالب) است، روز ذلت و خواری شیطان، روز استدلال و برهان است. روز جدا شدن صفوف کسانی است که آن را تکذیب می کردند. امروز بزرگترین روزی است که عده ای از آن اعراض گردید. روز هدایت و امتحان بندگان خداست. روز آشکار شدن کینه های نهفته در دل و سینه ها، روز عرضه نصوص ( سخنان بدون ابهام پیامبر) بر افراد مؤمن و دلباخته است. غدیر روز شیث پیامبر است، روز ادریس و یوشع و شمعون و ...

امیر مؤمنان علیه السلام در قسمت آخر خطبه فرمود : رحمت خدا بر شما ای مسلمانان، بعد از برگشت از این اجتماع بزرگ، امروز (غدیر) را عید بگیرید و با انجام این امور آن را بزرگ بشمارید .

-        نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و بخشش پیشه کنید.

-        خدا را در برابر نعمت هایی که به شما ارزانی داشته شکرگزار باشید .

-        کنار یکدیگر جمع شوید تا خداوند اجتماع شما را فراگیر نماید .

-        نعمت های الهی را به یکدیگر تهنیت گوئید همانطور که خداوند در این روز با اعطای اجر و ثوابی بیش از دیگر اعیاد، به شما تبریک می گوید .

-        با خوشرویی و شادمانی یکدیگر را در آغوش بگیرید .

-        در هنگام دیدار یکدیگر، مصافحه کنید و به هم تبریک بگوئید .

آدرس مطلب :   اقبال الاعمال، سیدبن طاووس، صص 464- 461