بسم الله الرحمن الرحیم

علی (علیه السلام ) از دیدگاه معصومین  

(منزل امیرالمومنین علی علیه السلام)

 

حضرت فاطمه(علیها سلام)

حضرت فاطمه(علیها سلام) از زبان رسول اللّه درباره علی علیه السلام می‏فرمایند:

«ای فاطمه از کرامت‏های خداوند عزوجل بر تو این است که تو را به ازدواج کسی در آورد که اولین مردی است که به اسلام گروید و او داناترین و صبورترین مردم است. خداوند هنگامی که در مرحله اوّل نگاهی بر گستره خاک افکند، مرا برگزید و به رسالت مبعوث فرمود و آنگاه بار دیگر نگاهی کرد، علی علیه السلام را انتخاب فرمود و به من وحی فرستاد که تو را به ازدواج او در بیاورم و او را وصی و برادر خود قرار دهم».(1)

امام حسن علیه السلام

امام حسن مجتبی علیه السلام پس از شهادت حضرت علی علیه السلام برای مردم سخنرانی کرد و پس از حمد و ثنای الهی فرمودند: «براستی که در این شب مردی از میان ما رفت که گذشتگان در عمل بر او پیشی نگرفته و آیندگان به او نرسند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در جنگ‏ها پرچم خود را به او می‏سپرد و او در حالی که جبرئیل در طرف راست و میکائیل در سمت چپ او بود، با فتح و پیروزی باز می‏گشت. هنگامی که از دنیا رفت دینار و درهمی از خود باقی نگذاشت؛ جز هفتصد درهم که از عطایای او زیاد مانده بود و می‏خواست با آن خدمتکاری برای خاندانش خریداری کند...». (2)

امام حسن مجتبی علیه السلام از قول پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

«روزی پیامبر فرمودند: «سید و سالار عرب را بگوئید که نزد من بیاید». عایشه گفت: آیا شما سیّد و سالار عرب نیستید؟ فرمود: من سیّد و سالار فرزند آدم و علی سیّد و سالار عرب است. هنگامی که امیرالمؤمنین آمدند، رسول اللّه دستور داد که انصار نزد ایشان حاضر شوند. هنگامی که حاضر شدند، فرمود: ای انصار آیا می‏خواهید که من شما را به چیزی رهبری کنم که با وجود آن هرگز گمراه نگردید؟ گفتند: بلی ای رسول خدا حضرت فرمود: آن چیز دوستی علی بن ابیطالب است. او را دوست داشته باشید به همان میزان که مرا دوست دارید و او را گرامی بشمارید به همان نحوی که مرا بزرگ و گرامی می‏شمرید. بدانید که این پیامی را که به شما دادم، از سوی جبرئیل بوده است».(3)

امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام در رابطه با فضایل علی علیه السلام از رسول خدا این گونه روایت می‏کند:

جبرائیل روزی بر من نازل شد در حالی که بسیار مسرور و خوشحال بود. گفتم: ای حبیب من چه اتفاق افتاده که تا این حدّ خوشحال هستید؟ گفت: ای محمد! چگونه مسرور و خوشحال نباشم، در حالیکه چشمان من به مواهبی که خدا به برادر و پیشوای امتت علی بن ابی طالب عنایت فرموده است، تازه و روشن گردیده است. من دلایل آنرا پرسیدم و جبرئیل در جواب گفت: به عبادت‏هائی که دیشب بجای آورد. خداوند بر فرشتگان و حاملین عرش فخر نمود و فرمود: ای ملائکه من بنگرید به حجّت من در روی زمین بینید چگونه گونه‏های خود را به پاس عظمت و جلال من به روی خاک می‏ساید! من شما را گواه می‏گیرم که او پیشوای آفریدگار و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله و سید سالار همگی مردمان است.(4)

امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام در رابطه با فضایل علی علیه السلام از رسول خدا این گونه روایت می‏کند:

ای علی تو برادر من هستی و من برادر تو هستم؛ من برای نبوت برگزیده شده‏ام و تو برای امامت انتخاب شده‏ای؛

من و تو پدر این امت هستیم و تو وصی من هستی و وارث من و پدر فرزندان من؛ پیروان تو، پیروان من و دوستان تو، دوستان من و دشمنان تو دشمنان من‏اند و تو در کنار حوض کوثر همنشین منی و در مقام محمود مونس و در آخرت صاحب لوای من هستی. همانطور که در دنیا صاحب لوای من بودی...». (5)

امام سجاد علیه السلام

امام سجاد می‏فرماید: «پیامبر صلی الله علیه و آله به علی هزار کلمه آموخت که از هر کلمه، هزار کلمه بیرون می‏آید. آن هزار کلمه هر کلمه‏ای هزار کلمه می‏گشاید».(6)

در مورد خلقت نوری علی و فرزندانش فرمودند:

«همانا خداوند، محمّد صلی الله علیه و آله و یازده فرزند او را از نور عظمت خود آفرید و سپس ایشان را به صورت اشباح در پرتو نور خود بپا داشت؛ او را عبادت می‏کردند، پیش از آفرینش مخلوق، خدا را تسبیح و تقدیس می‏نمودند. ایشان (ائمه علیه السلام ) از فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند».(7)

امام باقر علیه السلام

امام باقر علیه السلام در مورد فضیلت علی علیه السلام فرمودند:

«علی علیه السلام دری است که خدا آن را (به روی بندگانش) گشود؛ هر که از آن در وارد شود، مؤمن است و هرکه از آن خارج شود، کافر است و هرکس نه داخل شود و نه خارج شود در زمره کسانی است که خدای تبارک و تعالی درباره ایشان فرموده است: من درباره آنها بخواست خود رفتار می‏کنم».

امام باقر علیه السلام در مورد تعلیم علم پیامبر به علی علیه السلام فرمودند: «به خدا هر علمی که پیامبر آموخت به علی علیه السلام نیز تعلیم داد و آن علم نیز به ما رسید».(8)

امام محمد باقر علیه السلام به نقل از حضرت علی علیه السلام که ده صفت خود را بر فراز منبر کوفه برای مردم برشمرد، می‏فرمایند:

«ای مردم، رسول خدا برای من ده صفت برشمرده‏اند که برای من هریک از آنها بهتر است از آنچه که خورشید بر آنها می‏تابد. رسول خدا به من فرمود: ای علی تو برادر من در دنیا و آخرت و تو نزدیکترین مردم در روز رستاخیز به من هستی، خانه تو در بهشت روبروی خانه من است. آن چنان که خانه‏های برادران دینی روبروی یکدیگرند؛ تو وارث منی، تو پس از من وصی منی، درباره وعده‏هایی که دادم، تو نگهدار اهل بیت پس از من باشی؛ تو بپادارنده عدل و داد در میان امّت من باشی، دوست تو، دوست من است و دوست من دوست خداست؛ دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداست».(9)

امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام از قول رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در مورد جانشینی علی علیه السلام فرمودند:

«خداوند به تمام پیامبران خود دستور داد که برای خود جانشین با فضیلت و با لیاقتی انتخاب کنید. به من نیز دستور داد که پسرعموی خود، علی علیه السلام را به عنوان جانشین انتخاب کن. خداوند فرمودند: من این حقیقت را در کتابهای پیمبران گذشته آورده‏ام و در آنها وصایت علی را برای خلافت نوشته‏ام و بر این مطلب از همه آفریدگان و از همه پیامبران عهد و میثاق گرفته‏ام».(10)

امام صادق علیه السلام می‏فرمودند:

حضرت علی علیه السلام قبل از رسالت رسول خدا نور عوالم معنا را می‏دید و صدای فرشتگان را می‏شنید و رسول خدا به او فرمود: اگر من خاتم پیغمبران نبودم بی‏شک تو با من در نبوت شریک بودی؛ بنابراین اگرچه به این جهت پیغمبر نیستی لکن وصی پیغمبر و وارث پیغمبر هستی؛ تو سید و سالار برگزیده پیامبران و پیشوای متقیان می‏باشی».(11)

امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام از قول پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

«پس از من فتنه به وجود خواهد آمد؛ فتنه‏هایی تاریک و ظلمانی؛ فقط کسانی نجات پیدا می‏کنند که به دستاویز محکم، خود را بیاویزند. عرض کردند: ای رسول خدا دستاویز محکم چیست؟ فرمود: ولایت سیّد و سرور اوصیای پیغمبران. عرض کردند: سیّد اوصیای پیمبران کیست؟ فرمود: امیرمؤمنان. عرض کردند: امیرمؤمنان کیست؟ حضرت فرمود: بزرگ و صاحب اختیار مسلمانان و امام آنها پس از من. عرض کردند: یا رسول اللّه سَرور آنها و امام آنها بعد از شما کیست؟ فرمود: برادر من علی بن ابی طالب.

امام رضا علیه السلام نقل می‏کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد علی علیه السلام فرمودند:

«کسی که دوست دارد به دین من چنگ زند و بعد از رحلت من در کشتی نجات سوار شود، باید به علی بن ابی‏طالب اقتدا نموده و از او پیروی کند؛ با دشمنان او دشمن و با دوستان او دوست باشد. چون او وصی و جانشین من می‏باشد. او چه در زمان حیات من و چه بعد از مرگ من، امام هر مسلمان و امیر هر مؤمنی می‏باشد. گفتار او گفتار من است، اَمر او امر من است؛ نهی او نهی من است، پیرو او پیرو من است و یار او یار من و بی‏اعتنایی به او بی‏اعتنایی به من است. کسی که بعد از من از علی کناره‏گیری کند، در روز قیامت، نه من او را می‏بینم و نه او مرا خواهد دید. کسی که با علی مخالفت کند، خداوند بهشت را بر او حرام گردانیده است و جای او در آتش است. کسی که دست از یاری علی علیه السلام بردارد، خداوند او را در روز قیامت تنها و بی‏یاور خواهد گذاشت و کسی که او را یاری کند، در روز قیامت او را ملاقات خواهد کرد».(12)

امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام در مورد علی علیه السلام فرمودند:

«امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: در شب قدر، سرنوشت و قضا و قدر هر شخص مشخص می‏شود. بعد از رسول خدا کسانی سرپرست این کار هستند. ابن عباس گفت: آنها چه کسانی هستند؟ فرمود: من هستم و یازده تن از فرزندان من که امامان مُحَدَّث باشند».(13)

امام محمدتقی علیه السلام

امام محمدتقی علیه السلام در مورد حضرت علی علیه السلام فرمودند: «روزی حضرت علی علیه السلام به همراه امام حسن علیه السلام وارد مسجدالحرام شدند. در این هنگام مردی به ایشان گفت: یا امیرالمؤمنین من از شما سه سؤال می‏کنم. اگر جواب صحیح دادید می‏فهمم که جانشینی پیامبر حق شماست و آن سؤال‏ها عبارت است از: 1 ـ هنگام خواب، روح انسان به کجا می‏رود؟ 2 ـ چگونه می‏شود که انسان گاهی به یاد می‏آورد و گاهی فراموش می‏کند؟ 3 ـ چگونه است که فرزندان انسان شبیه عموها و دائی‏هایش است؟ حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام اشاره فرمودند که شما جواب این سؤالات را بدهید. امام حسن علیه السلام جواب آن مرد را داد و آن مرد گفت: به خدا قسم که حضرت علی علیه السلام جانشین شایسته پیامبر است و فرزندان او نیز جانشینان او هستند».(14)

_________________________

1 ـ امام شناسی، ج 2، ص 249، به نقل از مناقب خوارزمی، ص 67.

2 ـ سیدهاشم رسولی محلاتی، چهل حدیث، ج 1، ص 328.

3 ـ سیدمحمّدحسین حسینی تهرانی، امام شناسی، ج 2، ص 209. 

4 ـ امام شناسی، ج 2، ص 237.

5 ـ امام شناسی، ج 2، ص 265.

6 ـ خصال صدوق، ص 282.

7 ـ اصول کافی، ج 2، ص 477. 

8 ـ همان، ص 220.

9 ـ ارشاد القلوب، ج 2، ص 94.

10 ـ امام شناسی، ج 2، ص 228.

11 ـ همان، ج 2، ص 244.

12 ـ امام شناسی، ج 2، ص 256.

13 ـ اصول کافی، ج 2، ص 481.

14 ـ همان، ص 469.

آدرس مطلب :   آینه آفتاب (2) «امام علی در (ع) از دیدگاه معصومین و شخصیت ها»